wat?

Strategie ontwikkeling

Vraag: “Wij willen bekend staan als de gezonde, duurzame supermarkt. Hoe doen we dat?”
Methode: Via in- en externe research bepaald wat nou precies “gezond” is. Op basis van de definitie is er een “gezonde” merkstrategie ontwikkeld
Resultaat: Ook nu na enkele jaren wordt deze strategie nog steeds toegepast; de supermarkt scoort steeds in de top 3 van duurzame, verantwoorde supermarktmerken.

Concept ontwikkeling

Vraag: “Werkende ouders met jonge kinderen hebben vaak moeite hun kroost gezond en op tijd te laten eten ’s avonds. Is daar iets voor te bedenken?“
Methode: Er werd een speels, innovatief concept ontwikkeld dat kinderen betrekt bij de keuze van de maaltijd, razendsnel klaar is en toch ruim voldoende voedingsstoffen bevat.
Resultaat: Ouders voelen zich comfortabel bij het aanbieden van deze maaltijd, en kunnen zelf wat later op de avond rustig samen van een wat “volwassener” gekruide maaltijd genieten.

Business development

Vraag: “Wij zijn een opleidingsinstituut in de food en zoeken naar nieuwe wegen om ons te ontwikkelen”
Methode: Tijdens een brainstorm ontstond er al snel een beeld van welke doelgroepen er mogelijk baat zouden kunnen hebben bij het aanbod van deze opleider.
Resultaat: Na toetsing van de haalbaarheid is het opleidingsinstituut inmiddels een geheel nieuw aanbod aan het ontwikkelen, geënt op eigen kennis maar toegesneden op de behoeften van de nieuwe doelgroep.

Inspiratie sessies & brainstorms

Vraag: “Wij willen graag weten hoe we ons bake-off assortiment kunnen aanpassen aan de toekomstige behoeften van onze klanten.”
Methode: Tijdens een gezamenlijke inspiratiesessie werden allereerst de huidige mondiale foodtrends en jonge ambachtelijke initiatieven in de eigen branche, maar ook daarbuiten gepresenteerd. Daarna werd er in teamverband gebrainstormd over de mogelijkheden die deze trends bieden voor het eigen bedrijf.
Resultaat: Er is een shortlist gedestilleerd van producten die zowel technisch haalbaar zijn binnen de huidige productie omgeving, als voldoen aan de aanstaande “main stream” trends.

Customer insights & value propositions

Vraag: “Wij hebben op basis van nieuwe technologie een bestaand product verbeterd en willen dat graag succesvol op de markt brengen.”
Methode: Door zowel intern als extern onderzoek te doen naar de ware behoeften van de afnemers, is de onderscheidende positionering van het product gedefinieerd in een brand value map. Deze waarden hebben als basis gediend voor de introductiecampagne.
Resultaat: Het product werd op een internationale food beurs onderscheiden met een internationale innovatieprijs en is inmiddels succesvol geïntroduceerd op de mondiale markt.

Workshops & lessen

Vraag: “Wij willen graag jonge tieners met diabetes bij elkaar brengen om gezamenlijk te praten over hun ervaringen."
Methode: kookworkshop waarin de kinderen zelf een volledige maaltijd bereiden, gezamenlijk de voedingswaarden berekenen en op basis daarvan zichzelf voldoende insuline toe te dienen. Tijdens het koken en de maaltijd wordt er openlijk gesproken over hun ervaringen als diabeet onder leiding van deskundige verpleegkundigen.
Resultaat: Deze workshop wordt om het jaar georganiseerd; de kinderen zijn niet alleen erg enthousiast over hun eigen maaltijd, maar beseffen ook dat er meer jongeren zijn met dezelfde aandoening, waarmee ze zonder remmingen over hun ervaringen kunnen praten

Food festivals

Vraag: “Ik ben bezig met het opzetten van een familiefestival waarbij ambachtelijk geproduceerd voedsel, muziek en kunst samen een andere blik op lekker, gezond en duurzaam eten presenteren. Ik zoek naar een klankbord en iemand die me kan helpen dit festival te realiseren.”
Methode: Na het projectplan verder aangescherpt te hebben, werd er uit de gezamenlijke relatienetwerken een shortlist van gewenste performers / producenten opgesteld. Door het aanboren van een kleine subsidie en een aantal sponsoren werd het festival ook voor gezinnen een zeer haalbaar evenement.
Resultaat: Ruim 3000 bezoekers kwamen op dit lokale festival af, die gemiddeld een 8 gaven voor het aanbod. Het festival wordt twee-jaarlijks herhaald.

Ketenregisseur

Vraag: “Ik moet een verrassende, inspirerende maaltijd organiseren tijdens een groot internationaal business event. Heb jij nog ideeën voor me”?
Methode: Na een korte intake wist Heleen feilloos wie uit haar netwerk ze daarvoor moest aanbevelen.
Resultaat: Een verrassend diner met humoristische live kookdemonstratie, waar bezoekers het dagen later nog over hadden.